30.07.2010 09:38
Navigation
· Forside
· Debatforum
· Artikler
· Downloads
· FAQ
· Links
· Nyheder
· Kontakt
· Søg
Besøgende
· Gæster online: 6

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 1,310
· Nyeste bruger: guldager_sten
Sidste Brugere Online
Karsten Pede...09:55:32
Ole Rasmussen11:07:00
Mathias17:55:38
ertro18:10:11
guldager_sten18:47:59
Fuzzbox22:23:47
hermanR 1 dag
birte 1 dag
Pez 1 dag
Asboe 2 dage
RSS Feeds at the site
RSS - Forum
RSS - Links
RSS - Articles
RSS - News
RSS - Programs
Se indlæg
Voipsnak.dk :: IP-telefoni :: Udstyr
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
FRITZ!Box 7570 i DK er OK
Kexin
#1 Udskriv indlæg
Lagt på d. 17.03.2010 14:11
Brugers avatar

Har lidt VoIP under neglene

Antal indlæg: 11

Det fulde navn for boksen er ”FRITZ!Box Fon WLAN 7570 vDSL International Version" med firmware version 75.04.72

I sen sommer 2009 fik jeg øjne på denne boks og syntes, at den så godt ud. Og især fordi min 5 år gamle FRITZ!Box Fon WLAN kørte mere og mere ustabil, overvejede jeg kraftigt at investere sådan en 7570 med det samme.

Men jeg var meget skeptisk over, om 7570 kunne passe ind i det danske marked, for jeg vidste jo godt, hvor meget man skulle lave med min gamle Fon WLAN for at få den til at virke. Jeg var mest bange for, at de gamle opsætnings muligheder med Fon WLAN skulle forsvinde i den nye 7570. Derfor prøvede jeg at skrive et pænt og langt brev til AVM og spurgte dem, om man kan gøre følgende med 7570:

1. At angive DSL protokollen PPPoA via Web GUI (for Telenor/CyberCity ADSL).

2. At angive statiske DNS servere, gerne også via Web GUI (Kendt problem med Telenor/CyberCity ADSL).

3. At angive en anden MAC-adresse for 7570’s WAN interface, igen gerne med Web GUI. Det såkaldte ”WAN MAC kloning” (TDC ADSL, hvis man ikke vil vente et par timer til DHCP leasing til TDC’s router uløber).

Et par uger senere fik jeg svaret fra AVM. Til mine spørgsmål havde de intet svar givet, men blot med en henvisning til, at spørgsmålene om produkterne skulle rettes mod en forhandler.

Nu har jeg kun en mulighed tilbage, nemlig at springe ud i det.

Så kontaktede jeg Flemming Fogtmann fra Fonet, som jeg benytter som min VOIP-udbyder, om han også sælger sådan en boks, og om vi kunne gøre det sådan, at hvis jeg ikke kan få boksen til at du med min CyberCity ADSL, så sender jeg boksen retur til ham.

Det kunne han godt gå med til, og hans pris var også meget god.

På det her tidspunkt skulle jeg ude rejse i 2 måneder. Vi aftalte at sætte det i gang efter jeg kommer tilbage.

Men det blev lidt forsinket alligevel. Så først lige efter nytår, fik jeg denne 7570 fra Flemming til 1.784,00 kr. alt (moms og forsendelsen) inkl.

Den så da meget flot ud, og på kassen stod der også ”Plug’n Surf”, meget lovende. Men det skal man ikke tro på, i stedet skal man glemme alt om den automatisk opsætnings Wizard. Den kan ikke engang klare TDC’s ADSL.

Så kiggede jeg på Web GUI og opdagede, at alle de ting, jeg frygtede før, var nu en realitet.

Når man har valget Annex A som DSL type, findes der ikke nogen mulighed for at angive PPPoA protokol. Og 7570 bliver ved med at prøve PPPoE mod CyberCity, og på den måde kommer man aldrig i gang med forbindelse.

Så var der kun en ting at gøre, nemlig at manipulere direkte i konfigurationen.

Heldigvis var den gamle ”NoChecks=yes” metode stadig brugbar. Og med den kunne jeg få 7570 til at virke med CyberCity efter ca. 2 timer.

Man skal som sagt først at angive PPPoA protokol.

Og så skal man manuelt angive DNS serverne, denne gang to steder med 7570. Den kendte løsning er altså ikke nok til, at alle dele i 7570 kunne opslå hostnames til IP-adresser.

Til TDCs ADSL, hvis man ikke vil vente et par timer, kan man også lave WAN MAC kloning.

Udover disse har 7570s NTP-modul tilmed også en bug. Den har svært med at håndtere den default NTP servers hostname "0.europe.pool.ntp.org", som bliver slået op til 3 IP-adresser: 217.172.188.162, 212.224.90.41 og 81.171.44.131. Ved at erstatte "0.europe.pool.ntp.org" med nogle andre NTP servere, hvis hostname kun bliver slået op til én IP-adresse, er problemet klaret. Her prøvede jeg med "ntp1.tele.dk" og "time.windows.com".

Efter disse ændring var lavet, kørte 7570 helt fint med Telenor/CyberCity ADSL.

7570 kommer ikke med en recovery tool på CD’en. Så efter indgrebet står der permanente en advarsel på Web GUIs forsiden ”Changes not supported by manufacturer”. Før kunne man fjerne den ved at køre recovery tool. Men nu er det så ikke længe muligt. Derfor vil jeg ikke anbefale, at man bruge den metode, jeg har prøvet. Jeg synes heller ikke, at det kunne være rigtigt, at man skulle gøre sådan noget for at få 7570 til at virke i Danmark. Derfor har jeg startet en sag hos AVM om muligheder for nemt at kunne lave disse ændringer. Sagen har nu kørt i 2 måneder, og vi stadig maile frem og tilbage. Det sidste jeg fik at vide er: “I will forward your comments to the development departmant who will check the behaviour and correct any issues, if found, with a forthcoming firmware update”.

Derfor vil jeg ikke fremlægge mine konkrete løsninger her, ikke endnu da.

Andre ting med 7570 jeg skulle nævne:

7570 har som de andre forgænger 10 VOIP-konti. Og der kan foretages 6 samtidige igangværende samtale ud af huset (6 ”linier”). Min gamle Fon WLAN har kun 2 linier.

7570 har en Remote Management via SSL funktion, meget fin. Og jeg behøver ikke længe at manipulere firewallen i boksen for at opnå denne funktion.

7570 er en DECT base, alle mine trådløse telefoner (2 stk. Panasonic, et stk. Philips og et stk. Kirk) kan samarbejde med 7570, herligt. Men man skal vide, at med GAP standard, leveres der ikke nummeroplysninger til telefoner, sådan en mulighed (option) finde der i 7570 kun til fon-porte (der er to stykker), men ikke til DECT enheder. Så hvis man stadig vil have, at sin trådløs telefon kunne vise nummerer, skal man altså koble den oprindelige trådløse base til en af de 2 fon-porte.

7570 har en USB port til en lagrings enhed eller en printer, eller begge dele, hvis man kobler en USB hub dertil. Med en printer har man så en netværks printer for hele hjemmet. Og med en lagrings enhed har man så en filserver (shared drev i Windows) for hele hjemmet og en FTP server for afgang både fra hele hjemmet og fra hele verden, beskyttet med en selv valget adgangskode.

7570 har også en VPN funktion, så at man i hele verden kan koble sig til sit LAN der hjemme, ligesom man fysisk sidder hjemme med sin computer (kan bl.a. udskrive på sin printer der hjemme fra USA). Men jeg har ikke fået det til at virke endnu.

Generelt en meget flot boks dog p.t. kun til de langhårede.

/Kexin

http://wen.dk/CallMusimi
hermanR
#2 Udskriv indlæg
Lagt på d. 17.03.2010 21:26
Brugers avatar

VoIP Stormester

Antal indlæg: 1230

Kexin, tak for din gode beretning.

Jeg synes jeg kan genkende disse AVM folk. Det var samme attitude ved de første bokse til Danmark (via eStation) og det bliver let til at det danske marked er for lille til at specialindrette. Men det drejer sig jo om almindelige ADSL og router ting, som andre fabrikater kan adressere på tværs af markeder. Det må jo være måden, at Fritz!Box er speciel på, der er problemet.

Håber at Flemming Fogtmann bruger det til at skubbe lidt på, med en forklaring om, at de skal lytte til dig, hvis de vil have disse bokse salgbart i Danmark.

mvh / Herman
Fællesantenne Family Mix - Intertex IX67, snom 360, Portech MV-370 GSM Gateway, (SPA-3000) & Fritz!Box Fon ATA - (Musimi), Fonet, (Gratissip), (Sipbroker) - ENUM - Har også kørt lidt m. SPA-2100, Grandstream BT-101 og HT-286, m. Epygi Quadro produkter, samt m. en række SoftPhones

http://aovnet.dk
Thomas Clausen
#3 Udskriv indlæg
Lagt på d. 17.03.2010 22:21
Brugers avatar

Superadministrator

Antal indlæg: 345

Jeg synes da disse tre ting burde være vigtige for AVM, og jeg vil da klart nævne dem for Matt Tyler næste gang jeg taler med ham.

Specielt punkt to og tre synes jeg er gode. 2'eren fordi det ville løse manges problemer og 3'eren fordi det måske også ville give fx Fullrate kunder mulighed for at bruge deres Fullrate nummer.

Så rigtig gode tanker Kexin, tak for dem.

http://www.voipbloggen.dk
Kexin
#4 Udskriv indlæg
Lagt på d. 18.03.2010 11:38
Brugers avatar

Hej Thomas

Hvis det er muligt, synes jeg, at det vil være en stor hjælpe, hvis du kan få nogen i AVM kigge en ekstra gang på den sag, jeg rejste hos dem. Indtil videre har kommunikationen med AVM være meget vanskelig. Kære Neil O'Hara insisterede flere gange på, at jeg først skulle lave en firmware recovery. Ellers betragter de blot, at de opførsler min 7570 laver, ”possibly do to unofficial changes of the firmware”.

Og sidste gang han gjorde det (09-03-2010) ved at sige:

So, if you would like us to analyse the behaviour, we kindly ask you to apply the recovery tool as described in my previous email. (Det, han refererede til, var “please apply the recovery tool for your FRITZ!Box Fon WLAN 7570 International Edition which you will find on the installation CD”)

Men senere i denne same e-mail, altså læg mærke til at det var I DEN SAMME E-MAIL, skrev kære Neil igen:

Please note no recovery tool is available for this FRITZ!Box model, so a complete recovery will not be possible.

Jeg må indrømme, at min forstand ikke kan fatte den logik, han kom med.

Flemming Fogtmann
#5 Udskriv indlæg
Lagt på d. 18.03.2010 17:00

Antal indlæg: 37

Hej Kexin,
Tak for det store arbejde du har gjort.
Du har udførligt påpeget manglerne for det skandinaviske marked.
Det bør AVM påskønne!

Jeg har lige talt med Matt - AVM.
Han er helt enig i at sagen skal have prioritet, og han har lovet at følge sagen, og give os en tilbagemelding.
Jeg vil løbende rykke ham for svar.

Mvh Flemming Fogtmann

www.fonet.dk
Kexin
#6 Udskriv indlæg
Lagt på d. 18.03.2010 20:52
Brugers avatar

Tak for rosen.

Jeg har lige opdaget at der er en helt ny firmware for 7570 på AVMs hjemmeside. Den har version 75.04.81 og er dateret Mar 09, 2010.

Jeg har allerede downloaded og installeret det.

Til min store glad dukkede sektion om Encapsulation med bl.a. option PPPoA/VC-Mux op på ”Internet – Account Information” side.

Så det første problem er løst med 75.04.81.

Jeg har endvidere opdaget, at hvis jeg på selve ”Internet – Account Information” side vælger “Internet connection via LAN 1” og så “No account information required (IP)” (selvom det overhovedet ikke passer til virkeligheden), kan jeg faktisk angive en MAC adresse for 7570’s WAN interface. Og den nye MAC forbliver, efter jeg skiftede tilbage til de rigtige Account Settings.

Så det må være en workround for det sidste problem, altså WAN MAC kloning.

Tilbage er der kun det gamle og kendte problem med statiske DNS servere. Jeg hober, at AVM snart kommer med en løsning også.

Faktisk på min gamle Fon WLAN boks med en ældre firmware, altså version 08.04.02, er der en skjult web side, hvor man kan angive bl.a. statiske DNS servere. Denne side forsvandt med nyere version firmware, og kan heller ikke findes på de andre efterfølgende bokser. Det var en af de grunde til, at jeg aldrig opgraderede min Fon WLAN til nyere firmware, men blev ved med at køre med 08.04.02. For så behøver jeg ikke at bruge den uofficielle metode for at få DNS servere indgrebet i boksen.

Det er lige præcis det, jeg efterlyser med 7570.

/Kexin

Henrik Falkentorp
#7 Udskriv indlæg
Lagt på d. 19.03.2010 07:03
VoIP Mester

Antal indlæg: 166

Jeg kan desværre næsten fra ord til andet genkende AVMs noget arrogante holdning til Kexins problemer.

I mit tilfælde er problemerne blot relateret til 7270'eren, og jeg venter også med tilbageholdt åndedræt på en ny firmware, der løser både tid og dns-problemet - og også det iboende wlan-problem, hvor det lige pludselig er umuligt at komme på internettet via wlan.

Og så må jeg beundre Kexins vedholdenhed på trods af AVMs fabriksfremstillede svar.Smile
Cybercity 10/1MBit, Fritz!Box 7270 (stadigvæk desværre), Spa-1001. Fonet+Poivy/VoipBuster+Viptel+Musimi+lidt gratissip.

Kexin
#8 Udskriv indlæg
Lagt på d. 01.04.2010 15:58
Brugers avatar

Til mit spørgsmål om en web side i 7570 til at indsætte statiske DNS servere, ligesom den gang i gamle Fon WLAN med version 08.04.02, har Hr. Neil O'Hara svarede:

I will forward your wish to include the mentioned settings as an
enhancement request to the product management who will decide whether this
function can be implemented in a future firmware release.

However, we cannot predict when the next firmware update will be released
and which features will actually be implemented as it has to pass various
thorough test phases. These tests can reveal that certain development
stages are not completed, thus delaying the final release.

Derefter har jeg ikke mere at sige. Sagen lukkes automatisk om 2 uger.

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Fritz Box 7270 og Dansk Net Udstyr 1 21.07.2010 12:55
Fritz Box annex b til a - erfaringer og hjælp Udstyr 5 15.07.2010 08:45
Indstilling af gen-registreringstiden på Fritz!Box 7050 Udstyr 1 23.06.2010 22:17
Øv - QoS problemer på Fritz!Box 7140. Hjælp søges! Udstyr 1 02.06.2010 21:41
Fritz box 7170 - hjælp ønskes Udstyr 6 18.03.2010 23:20
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Nyhedsbrev
Modtag ugens indlæg fra Voipsnak hver mandag.
Annonce
Brugerafstemning
Google TV lander snart (læs mere på Voipbloggen.dk)

Du er nødt til at logge på for at stemme.
Siden dannet på: 0.13 sekunder 1,116,413 Unikke besøg