03.09.2010 19:12
Navigation
· Forside
· Debatforum
· Artikler
· Downloads
· FAQ
· Links
· Nyheder
· Kontakt
· Søg
Users Online
· Guests Online: 7

· Members Online: 0

· Total Members: 1,330
· Newest Member: djernaes
Annonce
View Thread
Voipsnak.dk » IP-telefoni » Udbydere
 Print Thread
OnFone versus Tellio
hermanR
Har du tid og lyst at deltage i mine overvejelser, om endelig at kvæle vores fastnet hos TDC.

Årsagen er at TDC regningen stiger og at de piller ved priserne: TDC-kunder er jaget vildt, nok mere end at vores behov ændres.

Hidtil har jeg kun leget med IP-telefoni for at se mulighederne i det. Bl.a. med abonnement hos Musimi siden foråret 2004. Vi har beholdt TDC fastnet, nok fordi vi er lige så konservative som så mange andre, eller at vi nok har været mest tryg ved fastnet, man ved hvad man har, men der er altså en grænse.

Vores fastnet telefonnummer er der nok flere hundrede der kender, 47177877. Jeg har haft den siden starten af 1970'erne, hvor den hed (02) 177877. Hos Musimi fandt jeg et nummer, 46902209, som jeg også holder af, men der er i realiteten ikke ret mange som kender den. Perioden, hvor en portering af 47177877 kører, inden den er på plads, den tæller negativt i at få gjort noget ved at skifte.

Når vi enkelte gange har taget DECT telefonen til udgående kald, så har kaldet for det meste gået via en SPA-3000 og videre over Musimi, når der var tale om kald til fastnet, men min SPA er sat op så kald til mobiltelefoner går ud via vores fastnet hos TDC, fordi jeg mente at TDC nok var billigst ved kald til mobiler. Jeg havde flere gange overvejet at sætte en boks op med en SIM-kort så kaldet her i stedet kunne gå via min mobilkonto hos UnoTel, men jeg tror faktisk ikke det kan svare sig længere.

Jeg tror valget står imellem at få porteret vores fastnetnummer til Onfone (GoFone) eller til Tellio (Tellio Free), med en ny konto der. Jeg kunne godt forestille mig at jeg med tiden lod mit Musimi konto dø, selv om det er et kært barn. Skal fornuften råde, så bliver den jo kun til at lege med, hvis man har en af de andre to.

Jeg tog sidste kvartalsregning frem vedrørende TDC fastnet, den lød på 1327,86 kroner. Heraf var fast abonnement 402 og der var en favorit afgift på 87. Forbrug i samtaler var 838,86 kroner, der var i alt 336 samtaler, hvoraf 209 var til fastnet og 127 var til mobiltelefoner (hvis jeg forstår oversigten rigtigt). Vi ringer stort set kun indenfor Danmark, og gjorde det i hvert fald i det kvartal. Jeg har brugt vores Musimi ganske lidt til udlandet, måske tre-fire gange på et år.

Jeg har løseligt regnet på, hvad regningen ville lyde på ved Tellio, med Tellio Free: 652 kroner, og ved OnFone med GoFone: 681 kroner. Det er muligt at jeg regner forkert her, men det månedlige abonnement hos Tellio er 89 kroner og med GoFone er det 69 kroner. Tellio har ingen opkaldsafgift, her har GoFone 25 øre, Det gør at GoFone i alt bliver lidt dyrere. Ellers ligner de to hinanden rigtig meget i priser. Jeg er ikke helt sikker på GoFone, men jeg tror de begge afregner i påbegyndt minut. Afregner GoFone i sekunder, så vil det være den der er billigst – tror jeg. Jeg har ikke et nøjagtigt billede af varighed for samtaler via fastnet og via mobil, det skulle jeg jo nok have med for at nå til de eksakte tal. Jeg har i stedet gættet på gennemsnitstariffer hos TDC og dermed regnet tilbage. Men man kan vel konkludere at de to servicer koster nogenlunde det samme, så man skal kigge på andre forhold.

Hos Tellio får vi en boks, SPA-2102, med og det er slut med at pille i konfigurationen selv, idet boksen er låst til styring via provisioning. Det gør jo lidt ondt i nørden i mig. Det kunne da godt være jeg i stedet ville køre med min Fritz!Box, eller supplere med andet, fx via computeren. Det kunne jo også være jeg burde konkludere at behovet er der ikke for at pille når kald til fastnet er helt gratis. Men jeg føler mig mest tryg ved selv at kunne tage et teknisk overblik.

Hos OnFone får vi også en 'Startbox' med (fabrikat?), men så vidt jeg forstår det, så kan man selv vælge hvad som helst ATA løsning fordi man får SIP login parameterne udleveret i forbindelse med eventuelt at køre med X-Lite. Så man må altså gerne være lidt nørdet hos OnFone, og hvis det viser sig at man ønsker en af de andre abonnementsformer, så kan man on-line ændre det. Altså langt større fleksibilitet, end hos Tellio. Denne fleksibilitet er faktisk måske penge værd.

At få startet med OnFone koster lige nu 50 kroner, plus nummerporteringen 299. At starte hos Tellio koster 70 kroner i fragt, og nummerportering 300 kroner. Det er næsten det samme. Der var vidst noget med at Tellio forud fakturerede for en lang periode, men der er altså heller ikke meget forskel her.

Driftsstabiliteten:
Jeg kender Musimi, og jeg ved at Tellio prioriterer sig selv forud for Musimi, så her er der ikke noget at spekulere over. Jeg kender ikke OnFone. Ud fra en debat på Voipbloggen, så har de haft ret store problemer, men det er OnFone nok kommet på den anden side af. Jeg forventer ikke at jeg selv har videre support behov, hvis bare serverne kører og har fat i internettet. Men jeg bliver slagtet af fruen, hvis vores fastnetnummer er død i ugevis.

Der kunne være en del i aftalevilkår der måske var værd at tage med, fx hvis jeg porterer vores fastnetnummer til OnFone, så står der jo faktisk at vi mister retten til det ved flytning. Men disse lader jeg ligge.

Hos TDC har jeg desuden en gammel dial-in abonnement (modem internet), som nu koster 149 kroner om året. Jeg bruger det ikke længere til dial-in, men jeg bruger absolut e-post kontoen til at få fjernet e-mail spam og virus. Det gør de fortræffeligt. Jeg vil nødig miste det fordi så skulle jeg lægge al min e-mail samling om, og der kommer nok langt flere end 100 spam-mails pr. dag på grund af at jeg mange steder har min e-mail adresse liggende frit på hjemmesider. Abonnementet er ikke direkte knyttet til fastnetnummeret, det kører på en separat kontonummer, men det skulle ikke undre mig om jeg fik problemer her. Enten at jeg ikke kan få nummeret porteret på grund af dette, eller at de også lukker denne konto.

Skal man i øvrigt afmelde favoritaftalen for at kunne få nummeret frigivet til portering? Er der nogen med lidt erfaringer her?

Jeg har overvejet bare at lukke TDC kontoen og så køre videre med Musimi, men jeg tror vi vil fortryde at miste det gamle fastnetnummer, og med Musimi så skulle jeg nok få købt en SIM/GSM boks, så kaldene til mobiltelefoner kunne komme ned i pris.

På grund af fleksibiliteten hos OnFone, som jeg tror man har der, så er det nok den vi vælger. Men har du gode råd her?

Kan man hos OnFone have mere end en SIP login samtidigt? Fx en fra boksen og en fra computeren. Kan man have mere end en aktiv samtale kørende samtidigt? - Det er kendte fordele ved Musimi, så jeg var lige ved at glemme, at få spurgt.

mvh / Herman
Edited by hermanR on 04.07.2008 03:51
Fællesantenne Family Mix - Intertex IX67, snom 360, Portech MV-370 GSM Gateway, (SPA-3000) & Fritz!Box Fon ATA - (Musimi), Fonet, (Gratissip), (Sipbroker) - ENUM - Har også kørt lidt m. SPA-2100, Grandstream BT-101 og HT-286, m. Epygi Quadro produkter, samt m. en række SoftPhones

http://aovnet.dk
pefu

Uha Herman, det var mange bolde du har i spil ... men det der for alvor driller dig er din blinde kærlighed til 8 cifre.

UnoTel (som du åbenbart bruger til mobil) har også VoIP ... de porter også iflg. deres prisliste (199 for at porte incl SIP konto).

Minutpris fastnet: 10 øre / min.
Minutpris mobil: 99 øre / min
Abo: 0 kr (basis konto)

Med den rette lokale SIP-dims er det fløjtende ligegyldig hvilket nummer du ringer ud fra og dine opkald kan du tage ind der hvor folk ringer.

Giv dem et par numre efter dit valg de kan ringe ind på, fx: "fastnet" + mobil.

De fleste "normale" kan finde ud af at hvis "fastnet" ikke svarer så prøver de bare: mobil (der fx kunne være en GW-VoIP box Wink

Så ud over mangel på at kunne porte hos Musimi og at minutprisen er billig - hvad er der så egentlig galt med dem ?

pefu

Thomas Clausen
Jeg tog sidste kvartalsregning frem vedrørende TDC fastnet, den lød på 1327,86 kroner. Heraf var fast abonnement 402 og der var en favorit afgift på 87. Forbrug i samtaler var 838,86 kroner, der var i alt 336 samtaler, hvoraf 209 var til fastnet og 127 var til mobiltelefoner (hvis jeg forstår oversigten rigtigt). Vi ringer stort set kun indenfor Danmark, og gjorde det i hvert fald i det kvartal. Jeg jeg har brugt vores Musimi ganske lidt til udlandet, måske tre-fire gange på et år.

Jeg er lidt forundret over at dit valg er faldet på Onfone (GoFone) og Tellio (Tellio Free). Begge disse abonnementtyper slår sig an på at kunne ringe gratis ikke kun i Danmark, men også ud i verden (også selvom det er i begrænset omfang). Har du prøvet prisguiden, for at få et overblik over hvilke andre muligheder der byder sig svarende til dit og fruens behov. Du kan jo kombinere dens resultater med kvalitetsguiden, for at finde ud om der er mere til udbyderen end gode priser :-)

At starte hos Tellio koster 70 kroner i fragt, og nummerportering 300 kroner. Det er næsten det samme. Der var vidst noget med at Tellio forud fakturerede for en lang periode, men der er altså heller ikke meget forskel her.

Tellio fakturerer 3 måneder forud, men du kunne jo grave lidt i deres tilbud om at opgradere deres Musimi brugere til Tellio kunder. Denne annonce har i hvert fald kørt laaaang tid på Musimi.dk. Den har vi også berørt ved en anden lejlighed på Voipbloggen. :-)

Der kunne være en del i aftalevilkår der måske var værd at tage med, fx hvis jeg porterer vores fastnetnummer til OnFone, så står der jo faktisk at vi mister retten til det ved flytning. Men disse lader jeg ligge.

Skriver du at man mister retten til sit nummer hvis man får det over til Onfone? Det virker helt vanvittigt...
Edited by Thomas Clausen on 05.07.2008 07:31

http://www.voipbloggen.dk
Ole Rasmussen

Hej

Hermann, Jeg tror løsningen for dig er at gå "helt mobil" Sonofon Yndlingsnummer [url] http://www.sonofo...aspx[/url] Kombineret med "Fri zone" og et "Selvhenter" mobil abb.

Den kombination vil betyde følgende:

Du beholder dit gamle fastnetnummer
Folk kan ringe _til_ dig til normal fastnetpris
Du ringer selv ud til alle Danske fastnettelefoner "gratis" og til mobiltelefoner for 49 øre/min.

Ovenstående arrangement koster dig ialt kr. 98,- /måned (Første 6 mdr. kun 49,- kr./mdr.) plus mobilsamtaler.

Og så slipper du for alt bøvlet med internetforbindelser, diverse små boxe, osv... og du har både fastnettelefon og mobiltelefon kombineret i eet apparat.

"Og det skulle komme fra mig, som selv bruger IP-telefon hos MUsimi m.fl" - Ja, jeg tror det er den vej det går....

/Ole

UnoTel-> GratisSip-> VoipBuster. - Isp: Cybercity/Telenor 10/1Mbit/s

hermanR
Ja, I rejser jo også mange gode forslag og spørgsmål og det er jo sådan set også godt. Jeg takker :-)

Men det er også rigtigt at jeg gjorde det – Vi fik jo aldrig droppet fastnettet grundet undskyldninger og spekulationer – Nu er det måske ved at være tid at få gjort noget.

# 2 – pefu

Ja, både jeg og min kone, Ellen, har UnoTel. Jeg valgte det til Ellen først på et tidspunkt, for snart en del år siden, hvor UnoTel var helt unikt i pris. Jeg fik så også et nummer hos UnoTel da jeg droppede firmatelefonen i december 2005. Selv om jeg synes jeg da ringer lidt af og til på mobilen så er det meget begrænset hvad forbruget bliver til, så det er rigtig flot. Vi har for øvrigt stadig den gamle Solo abonnement fordi alternativer, som de har skiftet lidt ofte med gennem tiden måske ikke giver noget særligt i forskel – tror jeg nok, men jeg har nok ikke fået sat mig rigtig ind i det. Jeg synes det virker lidt panik agtigt at de konstant ændre abonnementsform, men vi er glad nok for vores Solo. Det gode er at man kan få lov at beholde det man har.

Jeg var for øvrigt lidt skuffet da jeg fik telefonnummeret til mig selv, så skulle der nødvendigvis være to konti med penge på under samme abonnement, en konto med penge på til hver nummer. I dag kan man så få ekstra SIM-kort under samme nummer. Det havde vi nok valgt, hvis det fandtes den gang.

UnoTel IP-telefoni
Minutpris til mobil 0,99 uden nummervisning og 1,20 med nummervisning. Jeg ved ikke hvordan i har det. Men når jeg ser opkald fra -1 eller hemmeligt nummer, så tænker jeg ofte at den slags burde man faktisk spærre for så telefonen slet ikke ringer. Jeg mener der skal være en helt specielt grund, og dem er der da nogle af, for at det er fair at undertykke nummeret.

Aller helst ville jeg selv gerne have vist både navn og nummer ved indkomne SIP kald, som jo er understøttet i SIP protokollen. Musimi testede på det en overgang men droppede løsningen igen, men det er desværre ikke almindeligt, at man får navn med.

Det positive jeg ser i UnoTel IP-telefoni er ingen abonnement og afregning pr. sekund. Men jeg synes der er rigtig meget salamimetoden i i deres priser, så det bliver nok halvdyrt inden man når til det ønskede. Så er det at man lige så godt kunne blive hos TDC og måske skifte til deres abonnementsform med gratis kald til fastnet. - Eller hvad?

# 3 – Thomas Clausen

Nej jeg har ikke prøvet prisguiden. Jeg har kigget lidt på den for længe siden og tænkte at den ser kompliceret ud, men det kan godt være det bare er, at jeg ikke kan overskue det, og at jeg er for detaljeorienteret. Jeg kunne godt supplere med flere data fra kvartalet hos TDC, hvis du har mod på og tid til at hjælpe. Men som Ole Rasmussen foreslår, måske skal det slet ikke være IP-telefoni :-)

Du har ret i at begge abonnementer er med 0 kr. for kald til dansk fastnet (hvad vi har brug for og mere til, end vi har brug for). Jeg har tidligere argumenteret for at det da er mest fair når man betaler et eller andet for noget der også koster teleudbyderen noget, og at man ikke burde betale for noget der reelt er gratis for udbyderen. Men jeg snublede over disse to Tellio og Fonet fordi det de tilbyder ser meget overskueligt ud. Jeg fik faktisk ikke checket om nogle af disse to servicer også undertrykker nummervisning i kald til mobiltelefoner. Igen detaljeorienteret, men det er de detaljer som er forkerte når man har valgt, som man vil gå og ærgre sig over.

Ja, jeg har tænkt på at opgradere Musimi nummeret, men når det er gratis at oprette en ny konto så får man det jo ikke billigere ved at flytte fra Musimi. Jeg gætter på det man opnår ved at flytte fra Musimi er at nummer og beløbet på kontoen flyttes med over.

>at man mister retten til sit nummer (OnFone Vilkår)

Citat:
9.2 Til brug OnFones abonnements tjeneste tildeles kunden et 8-cifret dansk telefon nummer, eller kundens eksisterende nummer kan via portering benyttes. Brugsretten for det pågældende nummer er knyttet til denne aftale, og brugsretten kan ikke overdrages særskilt.

Er det ikke et forsøg på at fraskrive sig pligten til at videreportere et nummer. Det er der så, så vidt jeg ved, lov for at de skal, hvis kunden ønsker at tage nummeret med sig.

Men jeg tror der for begge, både hos Tellio og hos OnFone er en del i vilkår, som man kunne granske lidt i. Og sikkert også for mange af de andre alternative udbydere.

# 4 - Ole Rasmussen

Ja, jeg har kigget ganske lidt på det hos Sonofon, men måske ikke godt nok – Du har nok ret. Jeg må nødvendigvis se mere på muligheden.

>Ja, jeg tror det er den vej det går....

Ja, guruerne indenfor telefoni roser i hvert fald initiativet hos Sonofon, som helt genialt, hvor man spår at andre mobilselskaber vil følge med i samme spor.

Lidt spøgefuldt, hvad skal vi så lave, hvis vi ikke har disse små strømslugere, og hvad med alt den teknik vi nu har brugt så meget tid på at sætte os ind i hos Musimi. Bliver det et vildspor vi fulgte i vores naivitet. Enormt mange timer blev det til, men man skal jo huske at nyde nuet, og ikke græmmes over fortiden.

Med lidt helikopterperspektiv så kunne det godt blive fremtiden, også med internetadgang for de fleste. Det er jo et spørgsmål om priser og fleksibilitet, mulighederne har man i mobiltelefonien.

Som sagt det skal vi nok kigge nærmere på. Så skal vi jo til at lukke konti hos UnoTel, som vi i hvert fald har været glade for i nogle år.
Edited by hermanR on 04.07.2008 04:02
Fællesantenne Family Mix - Intertex IX67, snom 360, Portech MV-370 GSM Gateway, (SPA-3000) & Fritz!Box Fon ATA - (Musimi), Fonet, (Gratissip), (Sipbroker) - ENUM - Har også kørt lidt m. SPA-2100, Grandstream BT-101 og HT-286, m. Epygi Quadro produkter, samt m. en række SoftPhones

hermanR
# 2 - pefu

> men det der for alvor driller dig er din blinde kærlighed til 8 cifre.

Det vil jeg også gerne kommentere lidt. Jeg har det selv sådan med andres telefonnumre og email adresser, hvis de er flygtige, så har jeg mistet lysten at samle på dem fordi de så næsten altid er forkerte når de skal bruges. Den slags samler jeg kun op på når det er vores meget nære familie og for andre der kontakter jeg deres nære familie for at høre, hvordan vi kan få kontakt i dag.

Sagt på en anden måde, jeg synes det er en god service for alle at man holder lidt fast ved de kontaktdata man har og kun skifter, hvis det er nødvendigt eller hvis man finder noget der er endnu lettere at huske. Og ved skift skal man helst have begge muligheder i en rum tid.
Edited by hermanR on 04.07.2008 03:45

Thomas Clausen
Jeg har kigget lidt på den (prisguiden red.) for længe siden og tænkte at den ser kompliceret ud, men det kan godt være det bare er, at jeg ikke kan overskue det, og at jeg er for detaljeorienteret.

Jeg medgiver at prisguiden indeholder mange detaljer, men det er fordi at udbyderne har så mange små finurligheder i deres abonnementer, som gør det svært at sammenligne dem uden at lave en masse forskellige rubrikker. Og fordi jeg ikke kan kode det direkte ind i et html, så man ikke kan se hvad der foregår i baggrunden. Men umiddelbart skal du bare kende:
- Opkald til Mobiltelefon dag/aften antal/minutter
- Opkald til fastnet dag/aften antal/minutter
- Ikke gennemførte opkald

Og eventuelt om du ønsker at have: Telefonsvarer, viderestilling, vis Nummer og beskedsvar

Der er mange penge at spare ved at kigge på mobiludbyderen man har. Jeg analyserede mine forældres mobilabonnement og kom frem til at de kunne spare ca. 1.700,- om året ved at skifte fra Telia Erhvervsabonnement til Bibob, og det er på to mobiltelefoner de stort set ikke bruger. Det har jeg også lavet et regneark på hvis der er nogle som er interesseret i at regne deres muligheder ud (det kan man finde her). Men det er altså kun Bibob sat overfor en anden udbyder...

Mobilmæssigt har mit udbydervalg set således ud: Debitel->Telmore->Unotel->Bibob og jeg har ikke fortrudt nogle af skiftene. Jeg synes ligesom du Herman at Unotel klokkede lidt i det, da de begyndte at komplicere deres produkt, hvorfor jeg skiftede til Bibob. Det har været et rigtigt valg for mig, da de har et væsentligt mere transperent produkt end så mange andre udbydere.

Hvis du tør Herman, så vil jeg med glæde granske dine regninger, som jeg gjorde med mine forældre og lave en prissammenligning, som kan give dig et bedre overblik. Du har min mail hvis det er Grin

Det skal jo også lige nævnes at IT- og Telestyrelsen har en teleguide, men desværre er den meget mangelfuld, da der mangler en masse mindre udbydere. Så hvis du påtænker at bruge den, så far med lempe, selvom den er rimelig brugervenlig.

http://www.voipbloggen.dk
Karsten Pedersen
Jeg vil ikke tøve med at anbefale Everlove, se deres betingelser her: http://everlove.d....asp?sub=1. Tænk også på udbydere som Fonet eller Viptel.

Vi bruger Everlove til at holde på et gl. nummer. Så kan folk bedre forstå at vi bor der hvor vi bor.

Men ellers synes jeg at du bør følge Thomas' råd og regne lidt på sagerne. Jeg tror et Tellio/OnFone er bladt de dyreste løsninger, med mindre I har et meget specialiseret forbrug som vi så det med H2O tidligere: http://www.voipsn...ead_id=283.
Edited by Karsten Pedersen on 05.07.2008 12:14
Smile Content, 40/40 Mbit/s, FRITZ!Box Fon WLAN 7140 Annex A, Budgetone 100, Evercall, Fonet, sipgate, voipfone

informationskonsulenten.dk
hermanR
Tak for tilbudet Thomas - Det vil jeg meget gerne.

Alleførst - Jeg får samlet noget data.

Larsson
Herman - nu står der jo i din signatur, at du har en AVM ATA - og så forstår jeg da slet ikke at du har så høj en tlf. regning.

Lad mig indlede med at sige at vi endnu ikke selv har droppet TDC's fastnet, men skifter til ren IP i løbet af August. Det er lidt problematisk når vi har ISDN med 4 numre vi gerne vil beholde, og ikke vil undvære internet.
Så vi betaler altså for en ISDN forbindelse hos TDC ... lidt endnu.

Men ... til sammenligning var vores samtaler med TDC i sidste kvartal på:

19,50 Øre - Hvilket var usædvanligt højt, da den normalt er på 0.

Vi har selv en AVM, og den er sat op så mobil samtaler går via Unotel - det er trods alt billigere end TDC (men vi bruger for det meste mobil til mobil opkald)

I enkelte tilfælde går vores fastnet samtaler dog også via Unotel.

Men for langt hovedparten går vores samtaler via VoipStunt.
Efter vi har betalt 12,5 Euro (10 Euro i indbetaling samt moms. mv = ca. 94 Kr), kan vi tale op til 5 timer ugentligt i 4 måneder uden det koster os yderligere. Udover 5 timer og efter de 4 måneder er prisen 1 euro cent (ca. 7½ øre) uden opkalds afgift. Dette trækkes fra de indbetalte 10 Euro.
Resultatet er at vi typisk kan ringe i over 5 måneder - for 94 Kr i alt.
De 10 Euro svarer til at vi kan ringe i ca. 1000 min til fastnet, efter de 4 måneder (der er jo ingen dyr opkalds afgift)

Og hvis du ikke synes om skjult nummer via Voipstunt/Sipdiscount/VoipBuster, så er det muligt at få sat sit tlf. nummer på de udgående opkald.

Med et Unotel abb. til 20Kr/md kan du modtage opkald med vis nr. & tlf. svarer - men udgående opkald går primært via en anden udbyder.

Det er jo det der er det fine ved AVM boksene - dial planer og flere sip konti Grin

hermanR
Hej Larsson,

Ja, jeg kan godt se at du/I har fundet noget der batter. At du har opnået en seriøs besparelse.

Og jeg er godt klar over, hvis Ellen og jeg tænkte os lidt om, med hvad vi allerede har, så kunne vi også rationalisere en hel del, fx ved at bruge Musimi ved kald til fastnettelefoner og mobilen hos UnoTel, når der ringes til mobiler. Men det får vi jo ikke gjort, vi ringer bare. Det var også derfor jeg i en periode tænkte på at få sat en løsning op med en ekstra SIM-kort fra UnoTel, som SPA-3000 kunne dirigere over til, ved udgående kald, når de går til mobilnumre. Så kunne vi fortsætte med vore vaner og opnå en meget flot besparelse.

Ja, det er rigtigt at jeg har en AVM ATA, Fritz!Box 1020. Den har godt nok længe været lånt ud. Jeg fristes til at remse fordele ved boksene op, men vil nøjes med at sige: Noget af det jeg var glad for ved Fritz!Box var lydkvaliteten og det at den kunne køre mod flere SIP-konti.

Jeg kender ikke VoipStunt som bruger, men jeg kan godt huske, at der var fokus på dem på grund af deres revolutionerende priser. LarsXYZ har bl.a. en udmærket omtale af VoipStunt her på voip-user
LarsXYZ skrev:
Med Voipstunt, ringer jeg gratis til hele EU + USA. Minuttakst = 0, opkaldsafgift ligeledes 0
Jeg skal blot indbetale 12 EUR, hver 3-4 måned
...
Iøvrigt kommer Voipstunt fra Tyske Betamax http://www.betama..., der har en række parallel løsninger med varierender priser/ gratis destinationer. Herunder en oversigt over deres produkter med priser: http://backsla.sh...

Larsson, Tror du det holder i længden med VoipStunt?
Jeg mener at have set en del kritik i pressen af firmaet der står bag, hvor man beskylder dem for blot at vil have 10 euro ind fra så mange som muligt, på så mange konti som muligt. At der ligger snyd bag. Men jeg kender dem ikke, og kan man køre videre på de vilkår, som det ser ud til at være, så er det jo enormt flot.

Jeg har aftalt med Thomas Clausen og Karsten Pedersen, at vi sammen måske prøver at give Ellens og mit telefoniforbrug en vurdering med kvalitetsguiden på Voipbloggen, for at se, hvad vi havner i af konkurrencedygtige forslag ud fra, hvad kvalitetsguiden dækker af alternativer indenfor IP-telefoni. Måske kommer der en lille artikel ud af det også.

Ole Rasmussens forslag om bare at portere fastnettelefonen over på Sonofon mobilt: Sonofon Yndlingsnummer, den tager vi også med i vurderingen. Er der næsten dødt løb, så er det nok Sonofon løsningen vi vælger, dels på grund af kun et nummer og dels på grund af fleksibiliteten i forhold til vores behov, som primært er telefoni til danskere når vi selv er i Danmark.

Kan du tåle lid tanker om, hvor det bærer hen med telefoni generelt:
Jeg havde forventet at IP-telefonien ville bryde de gamle telemure op, dels med hensyn til priser og dels med hensyn til funktionaliteter. Men vi må sande at der har været forhindringer for IP-telefoni, for at det rigtig vil slå an. Dels lykkedes det for teleselskaberne at blokere for udviklingen af ENUM, hvor man selv gratis kunne ringe til folk med IP-telefoni, og dels så har brugerne ikke fordret de nye muligheder, der rent faktisk er i IP-telefoni, ja man går endda så vidt som til at visnummer er ligegyldigt Smile. Et problem for IP-telefonien har nok også været at man på SIP-serverne bruger fastnettet som fællesnævner når man ikke lige ved, hvad man skal gøre ved kaldet, man hænger lidt for meget fast i fastnettet. De fleste selskaber, som tilbyder IP-telefoni søger at plagiere den gamle telebranche så godt man kan, hvor man blot piller lidt ved priserne. Dette til trods, så har mange af dem ondt i økonomien.

Eventuel se IP-telefoni fase-3 som aldrig kom, hvor Tom Evslin, en af seniorgutterne, med fingeren på IP-telefoni pulsen, fortæller at den ventede fase tre indenfor IP-telefoni aldrig kommer.

At Jeff Pulver forlader PulverMedia er endnu et tegn på at IP-telefonien aldrig får den store rolle, som den ellers kunne have fået.

Derfor rammer Ole Rasmussens forslag nok plet, i hvert fald, hvis man ser lidt ud i fremtiden. SIP IP-telefoni bliver måske til blot lidt krusninger på vandene i historiebøgerne. Mobiltelefonen har nogle fordele som IP-telefonien ikke har, eller som man skal hente ad omveje, hvis man skal opnå det samme. Fx er IP-telefonien afhængig af en god internetforbindelse og det bliver let til noget med yderligere strømslugere. Mobiltelefonen har vi i forvejen og vi kan jo nok under alle omstændigheder ikke undvære den: Hvis den så kan det hele, til ca. samme pris, hvorfor så IP-telefoni med de udfordringer der trods alt er i, at holde det kørende.

Ok, det vi ser i dag omkring os er at IP-telefonien faktisk har en pæn vækst i antal brugere, og at det måske stadig er iblandt IP-telefoni løsninger man kan finde det der passer bedst til behovet. Måske finder vi frem til for Ellen og jeg at vores næste seriøse løsning til telefoni vil være baseret på IP-telefoni. Afgørelsen ser vi nok inden denne forum tråd afsluttes.

Nu er jeg nok en nørd, fordi jeg har jo haft stor fornøjelse ud af at prøve lidt af hvert med SIP IP-telefoni. Jeg kører stadig med min router, Intertex IX66, der kan noget specielt med SIP. Jeg har mest brugt det alt sammen til at afprøve muligheder, og til at supportere Musimi brugere. Jeg har også haft fornøjelsen at prøve lidt af hvert af udstyr, der kan noget med SIP IP-telefoni. Jeg kørte lidt træt i det efter nogle år og droslede ned.

Hvis jeg spørger fruen om hvilke ønsker hun har: Det skal være ukompliceret, som en mobiltelefon (eller det gamle fastnet), hvor problemer altid klares med enten at købe et nyt apparat, eller at kontakte teleselskabet. Og så har hun faktisk et ønske mere, hun kan rigtig godt li' at snakke via den gamle analoge Kirk-telefon. Helst ikke via vores Siemens DECT. Nokia mobiltelefonerne, som vi har, det tror jeg hun betragter som nødløsninger. Så apparatet spiller en stor rolle. Jeg har overvejet om vi burde købe en snom telefon, hvis resultatet bliver, at det seriøst skal være IP-telefoni. Den er knippel god i lyden og håndsættet er dejlig gammelkendt at holde ved, det er en tand mindre teknisk end at køre med ATA og analogtelefon. Men vi opnår nok næsten samme kvalitet ved at bruge Fritz!Box'en og Kirk telefonen.
Edited by hermanR on 06.07.2008 00:51

pefu

Herman, alt her i verden handler ikke nødvendigvis om kroner og øre.

Forsyningssikkerhed, magelighed / fleksibilitet, kontrol, nye muligheder mm. er også parametre, der alt efter smag & behag kan have en vægtning.

Problemet for nogle er, at selv om man synes at kommer godt rundt i VoIP emnet med dets mange muligheder, kan man måske på nogle punkter alligevel godt komme til at tænker for meget "klassisk fastnettelefoni" ind i løsningen.

Man skal selvf. selv ringe ud der hvor prisen er "rigtig" samtidig med at en tilringer har mulighed for at ringe til et evt. "lykkenummer" eller et af andre numre efter eget valg.

Måden det bedst gøres på er ved at man har sin egen PBX, der kan route udgående kald derhen hvor prisen er "rigtig" samtidig med, at den tager hånd om indgående opkald (herunder til "lykkenummeret"Wink og router opkaldet frem til det rigtige lokalnummer.

Dvs. sådan en dims "samler alle trådene" fra evt. flere forsyningsselskaber (evt. med forskellige teknologier som bærekanal) og lader dem ende i fx en gammel Kirk-telefon eller hvad man nu ellers måtte have ved hånden eller ikke kan undvære, fx sin smartphone ;-)

En Fritz!Box er et skridt i den rigtige retning - en Asterisk dims absolut en god mulighed.

Voice menu, omstilling, telefonsvare (evt. med SMS annoncering), callback, ind- og udenlandske numre, hav af lokal numre, ringgruppe, vis nummer & navn (fx fra DGS) osv - fantasien kan få frit løb inden for de tekniske muligheder :-)

I kender jo nogle af mulighederne fra GratisSIP :-)

Mht. vis nummer:

Principielt kan det være en udmærket strategi, at kaste en omgang tre-klang efter indkommende anonyme opkald.

I praksis giver det blot en del problemer :-(

Visse offentlige (fx alarmcentral/politi) og private (fx visse banker, billig GSM gateways) foretagender kan finde på at ringe ud med anonym nummervisning.

Den anden vej bestemmer man jo selv, men der er ikke mange situationer, hvor det giver mening at skjule nummeret - alternativt viser man et nummer på de udgående opkald, der går i en særlig voice menu, skulle nogen fristes til at ringe tilbage på det nummer uden at være blevet inviteret.

BTW: Hvorfor er der mange virksomheder (offentlige som private) der (typisk internt) overgår til VoIP ?

De terninerer så trafikken enten hos en extern VoIP provider eller via ISDN hos et etableret fastnetselskab.

pefu

hermanR
# 12 – pefu

Ja, jeg er enig med dig i det meste.

Jeg har hidtil gået udenom at 'lege med' Asterisk'en, fordi det nok ville være lidt for meget til privat brug, eller mere end Ellen synes er sjovt, selv om man dermed rigtig kan trylle, fx, som du nævner, kan få suppleret med navnet for dem der ringer op. Der er en verden der, jeg ikke har snuset til, og jeg kender heller ikke til Linux, som Asterisk ligger på.

Jeg ved ikke om jeg må nævne en delkonklusion, som Thomas Clausen er nået til, efter jeg har fodret ham med en mængde forbrugstal. Vores forbrug af kald til mobiltelefoner via TDC ligger i nærheden af 2.300,- om året. Var samme kald gået via Bibob så ville det have kostet 205,- - Det viser lidt af behovet for at få lagt forbruget om til noget andet.

pefu
Asterisk er da ikke for meget til privat brug - den ligger da lige til højre benet til det brug :-)

Er man bange for Linux ... findes der færdige pakker lige til at rulle ind på noget hardware.

Bla. Aarhus Universitetshospital har lavet en pakke incl. dokumentation:

http://www.voipsn...ead_id=872

Og ellers er der jo TrixBox (http://www.trixbox.org/) eller AsteriskNOW ( http://www.asteri... )

Er man lidt hardcore hægter man en GSM channel på Asterisk og router mobil kald den vej ud (fx via Bibob eller hvem der nu er billigst den dag man gider undersøge det) - selvfølgelig også når fruen kalder op fra den gamle Kirk-telefon på kommoden ;-)

Der er i øvrigt intet til hindre for at husets herre triller med setup'et i en testperiode før systemet sættes i endelig produktion og fruen slippes løs på systemet.

Det er nok blot et spørgsmål om at være lidt fremme i skoene frem for blot at sidde og drømme om et eller andet man alligevel ikke helt kan forestille sig hvad skulle være ?

Nåh, hver mand (med eller uden frue) sin fornøjelse for sine penge ;-)

pefu

Larsson
hermanR skrev:
Jeg kender ikke VoipStunt som bruger, men jeg kan godt huske, at der var fokus på dem på grund af deres revolutionerende priser. LarsXYZ har bl.a. en udmærket omtale af VoipStunt her på voip-user
LarsXYZ skrev:
Med Voipstunt, ringer jeg gratis til hele EU + USA. Minuttakst = 0, opkaldsafgift ligeledes 0
Jeg skal blot indbetale 12 EUR, hver 3-4 måned
...
Iøvrigt kommer Voipstunt fra Tyske Betamax http://www.betama..., der har en række parallel løsninger med varierender priser/ gratis destinationer. Herunder en oversigt over deres produkter med priser: http://backsla.sh...

Larsson, Tror du det holder i længden med VoipStunt?
Jeg mener at have set en del kritik i pressen af firmaet der står bag, hvor man beskylder dem for blot at vil have 10 euro ind fra så mange som muligt, på så mange konti som muligt. At der ligger snyd bag. Men jeg kender dem ikke, og kan man køre videre på de vilkår, som det ser ud til at være, så er det jo enormt flot.

Hvorvidt det holder med Voipstunt m.v. i længden tager jeg ganske afslappet. Vi har nu i lidt over 2 år benyttet os af dem, så på den baggrund vil jeg betegne tjenesten for stabil ;-)

Men i praksis er jeg sikker på det holder - de 10 euro udløber jo ikke, og de tjener nok også en slant på at have pengene stående på en konto.

Og skulle der gå hen og være fejl, så er det jo ikke værre end at opkaldet så sendes vi af de andre udbydere.

Men ... Herman - du har faktisk fat i noget jeg mener er meget væsentligt.

Enkelthed

Det kan godt være det er smart og man kan få en hel masse fancy features med ektra telefonsvarerer m.v. ved at bruge en privat Asterisk/Trixbox - men det er trods alt noget som bare skal fungere uden man skal have det store nørd kørekort, for at kunne ringe til moster Anna.

Jeg har prøvet at have Asterisk kørende - fint nok. men det er ikke særlig økonomisk og slet ikke hvis man ikke har noget at bruge alt det ekstra til, som en fornuftig trådløs tlf. med indbygget tlf. svarer ikke kan løse mere enkelt.
Der kan man f.eks. se at der er en besked uden først at skulle ringe.

Personligt tror jeg mange snubler i overvejelserne om at få IP telefoni, når først nørden kommer inden for. Det bliver for kompliceret.

Men hvis det lokale el-selskab eller ISP tilbyder en pakkeløsning man ikke skal rode med, så vælger de fleste det. Ikke mindst da de ikke oplever det er IP Tlf. - men bare en telefon. At det så sker via ISP'ens egen Voip løsning er så en anden sag.
Men det er enkelt og ligner næsten den gode gamle TDC tlf.

Naturligvis har de "små" Voip selskaber en niche fremtid for mini og mega nørden. Men jeg tror det er de provisionerede løsninger de tjener pengene (og kunder) på, og ikke dem hvor folk sætter deres eget IP udstyr på.

pefu

Larsson:

Du skriver: "Men det er enkelt og ligner næsten den gode gamle TDC tlf."

Det er netop det jeg mener med, at det tænkes for meget "klassisk fastnettelefoni" ind i løsninger, der egentlig også indeholder mulighed for at være lidt visionær.

Men det er så ikke VoIP telefoni med dets mange muligheder der efterspørges men "blot" billig telefoni.

Mao man (typisk: Familien Danmark) skal blot have den gamle Kirk-telefon til at ringe på samme måde som den altid har gjort og det billigst mulig - og der er ikke vision til andet hos det bruger segment: Same procedure as last year (som vi plejer at sige, når der er gået stilstand i skidtet).

Det segment skal naturligvis "bare" tanke taletid, der hvor det giver den bedste samlet pris.

Ringer man meget lidt men får mange opkald kan et TDC taletids abo. med samlet årlig omkostning på en flad 50'er være løsningen - men man må så leve med at Kirk'en ikke kan anvendes (og har man brug for en morfar-telefon med store knapper og display er udvalget måske også begrænset) + at man blot har adgang til standard services hos tele pusheren eller evt. må til lommerne for at få diverse services.

Men jeg oplever ikke at Herman kun har fantasi til at efterspørger en: morfar-løsning ;-)

Larsson: Hvad mener du med at Asterisk ikke er økonomisk ?

Tænker du på årlig kWh forbrug ?

I så fald bruger min * ca. < 65 kWh / år dertil en 8-huls ATA ca. 75 kWh / år ... der går ikke mange lommepenge til den udgift - i hvert fald ikke noget jeg personligt sidder og tuder over.

Mht. voicemail så kan jeg på bla. mine DECT telefoner se en kuvert når der ligger en VM hos Asterisk + klartonen pulser (hvis jeg løfter røret). Samtidig smider Asterisk en SMS efter min mobilos der inderholder opkaldsdata (der også vises i telefonens display når den ringer): navn (fra DGS) + nummer + tidspunkt.

Jeg mindes folk har efterspurgt lige præcis: Navn + nummer som en service ... og de synes det var rigtig træls at den fx ophørte @Musimi.

Men måske husker jeg forkert ? ;-)

Men fint nok hvis man er til: enkelthed - så er det jo også det man skal have til discountpris og ikke alt mulig andet interessant som ovennævnte :-)

Larsson, du tror på en forretningsmodel hvor telefon-brugeren overlader udbudet af services til provideren - og nøjes med (typisk: forgæves) at efterspørge henholdsvis acceptere at mangle services (fx som ovennævnte) mod at prisen er lav.

Den "nørdede" bruger gør som ovenstående, men sætter så i tilgift selv lidt grej op der giver den efterpurgte service + mere til :-)

Søren @GratisSIP er en flink fyr, der gratis tilbyder de dovne / unørdede lidt extra service, men han gør grundlæggende ikke andet end det I selv kunne gøre derhjemme ved køkkenbordet, blot med den forskel, at I så helt selv bestemmer hvilke services I vil sætte fokus på :-)

Konklusionen må være at folk skal gøre det de syner er bedst for dem og deres behov - men der er omvendt ingen grund til at bruge tid på at efterspørge (evt. avancerede) VoIP-løsninger, hvis det blot er billig telefoni til discountpris der er fokus på.

pefu

hermanR
# 15 - Larsson
> Personligt tror jeg mange snubler i overvejelserne om at få IP telefoni, når først nørden kommer inden for. Det bliver for kompliceret

Eller, hvis man har glemt at tænke klart og rationelt i vurderingerne. Det er nok lidt der jeg står, teknikken er meget sjovt, men jeg kørte lidt træt i det, fordi det tog for meget tid.

Jeg er meget glad for begge jeres besyv her fordi det viser lidt af vidden i mulighederne og i kredser begge om noget relevant.

Pefu # 16
Ja, det er rigtigt, hvis mormor og fruen skulle råde, så skulle det være som det plejer, men gerne billigere Smile

Thomas Clausen sendte mig lidt mere præliminært i aftes. Det bliver spændende at se, hvad han havner i af forslag til løsninger.

- Vi tager en smut ud og griller med barnebarnet på 4
Edited by hermanR on 06.07.2008 15:05

Larsson
Hehe ... vi er da efterhånden kommet langt fra emnestart Smile

pefu skrev:
Det er netop det jeg mener med, at det tænkes for meget "klassisk fastnettelefoni" ind i løsninger, der egentlig også indeholder mulighed for at være lidt visionær.

Men det er så ikke VoIP telefoni med dets mange muligheder der efterspørges men "blot" billig telefoni.

Mao man (typisk: Familien Danmark) skal blot have den gamle Kirk-telefon til at ringe på samme måde som den altid har gjort og det billigst mulig - og der er ikke vision til andet hos det bruger segment: Same procedure as last year (som vi plejer at sige, når der er gået stilstand i skidtet).

At det er enkelt og virker, betyder ikke nødvendigvis at der er noget der er bedre.

Jeg tror vi skal være enige om at når i hverfald jeg er hjemme, så har jeg ikke brug for:
Followme, OnOffice når jeg bruger PC'en, Voice Response o.m.a.

Det er fint nok at man på arbejdet kan få stillet tlf. videre til mobil, når man ikke er logget ind i notes/outlook eller at andre kan se på tlf. at man ikke er på kontoret - men det er et helt andet segment end når jeg er hjemme.

Naturligvis kunne det være smart med .... Hvis det er svigermor - Tryk 14, Hvis det handler om regninger - tryk 15 ....
(når jeg selv ringer til firmaer, er jeg ved at doppe opkaldet når jeg er nået gennem 3 niveau af den slags menuer.)

Og det betyder ikke at det kun er pris det handler om - men om stabilitet og overskuelighed. Og dermed ikke mindst WAF (Wife Acceptance Factor).

Problemet er jo ikke når tingene virker - det er når det ikke virker, og Asterisk, Mysql eller harddisk er tiltet og fruen så ønsker at ringe ud.
Så er det mindste problem Asterisken....

Jeg er sikker på at det de fleste efterlyser er at det "bare virker - hvergang". Til sammenligning kan du overveje hvor mange hr./fru. Jensen der vil leve med de problemer der i tidens løb har været med Telsome, Telefin og for den sags skyld Cybercity hvor nogle oplever at man enten ikke kan ringe, eller at samtaler afbrydes.
Reelt er det vel først nu Voip er blevet voksent nok til den alm. forbruger.

Men det skal være stabilt og driftsikkert, så selv konen kan få gang i det igen (også selvom hun ikke er vokset op med SMS finger) - dvs. også når det er en ældre model Grin

Og ja ... meget gerne billigt - Danskere er trods alt et discount folkefærd.

Og hvad angår faciliteter - så er kerne produktet vel stadig at kunne ringe ?

pefu skrev:
Larsson: Hvad mener du med at Asterisk ikke er økonomisk ?

Tjaa .. borset fra Kirk tlf. så er der vel stadig mange der gerne vil bruge en alm. tlf. - og en analog indstiks adapter er stadig en større udskrivning hvis der skal kunne sættes mere end en enkelt eller 2 tlf. på hver sin forbindelse.
Samt en (ganske vist lidt ældre) PC, vedligeholdelse - du skal bruge tid på opdateringer og checke at alt kører som det skal.

Og hvis jeg ikke lige har set lyset for hvad jeg skulle ønske mig ekstra fra Asterisk (ja - jeg bruger Asterisk i anden sammenhæng), så skyldes det nok at der findes færdige ATA'er og trådløse/kablede omstillinger som jeg synes gør tingene bedre og mere enkelt, når der bare er tale om 6-10 tlf.
Disse færdige bokse mener jeg både er mere økonomiske og mere stabile i længden end en Asterisk med harddisk og indstikskort (ja - en SPA-3000 kan bruges til erstatning)

På den anden side indrømmer jeg gerne det er fint med en Asterisk hvis man er ene - jeg tror bare ikke på dens WAF når det bøvler.

Investeringen i udstyr skal trods alt kunne afskrives over en rimelig kort periode - hvis ikke fokus kun er en masse features.

pefu skrev:
Jeg mindes folk har efterspurgt lige præcis: Navn + nummer som en service ... og de synes det var rigtig træls at den fx ophørte @Musimi.

Men måske husker jeg forkert ? ;-)

Du husker rigtigt - hvilket jo netop var en enkel og overskuelig funktion som nærmest blev serveret, uden brugeren skulle gøre ret meget. Problemet med det var så bla. FSK kontra DK-FSK - og så noget vedligeholdelse.

pefu skrev:
Larsson, du tror på en forretningsmodel hvor telefon-brugeren overlader udbudet af services til provideren - og nøjes med (typisk: forgæves) at efterspørge henholdsvis acceptere at mangle services (fx som ovennævnte) mod at prisen er lav.

Hr. & Fru danmark - Ja.
Og jeg tror ikke det ændrer sig før du kan komme med en løsning som er mere stabil end den traditionelle fastnet tlf. - og slet ikke før der kommer en funktion som netop kan give et argument for IP tlf.

F.eks. havde TDC i mange år arumenteret for at man fik en mobil tlf, fordi man så med Duet kunne modtage opkald på den når man ikke var hjemme. Ikke en billig løsning - men en enkel løsning.

Til sammenligning er argumentet i dag større for at få opkaldet på mobilen, end at skifte til IP tlf - altså Sonofon løsningen.
(herhjemme vil mobil løsningen dog være et problem, når hustanden er på mere end 1 person der ønsker at snakke samtidigt - men mon ikke det er løst om et par år med FemtoCell - http://en.wikiped.../Femtocell )

Det der mangler er ganske enkelt et tilsvarende argument for IP kontra traditionelt fastnet (som forbrugerne i dag tilbydes via IP)

Indtil den løsning er på markedet - mener jeg stadig prioriteringer er:
1. Stabilitet
2. Enkelthed
3. Pris
4. Faciliteter

Så måske burde vi i virkeligheden starte en ny tråd om hvad det er for en funktion/ydelse som kunne være et argument for IP telefoni - kontra skift til mobil tlf.

Men pefu ... jeg tror ikke du og jeg bliver enige Cool

hermanR
Indtil den løsning er på markedet - mener jeg stadig prioriteringer er:
1. Stabilitet
2. Enkelthed
3. Pris
4. Faciliteter

Helt enig, men det kunne godt være at nørden i os af og til ønsker flere faciliteter, at det måske skulle højere op på listen, men når det kommer til stykket så er rækkefølgen rigtigt, også fordi fruen ønsker ikke at stå med noget ærtehalm når hunsbonden ikke er til stede (WAF).

pefu

Ad stabilitet: Redundans (multi channel)

Ad enkelthed: Præ-færdige pakker, ATA's med ønskede faciliteter

Ad pris: Least Cost Dial e.g. http://www.voip-i...ion+LCDial

Ad faciliteter: Hr & Fru Danmark eller den avancerede bruger ?

Jeg aner ikke hvad det er for en ærtehalm Herman taler om i relation til fruen og hvorfor fruen overhovedet skal blandes ind i telefoni setup'et (hun vil jo bare ringe ud og modtage opkald via Kirk'en ... and that's it) - telefonien skal mao bare køre og skulle der mod forventning opstå problemer, skal systemet fixe sig selv på én eller anden vis - helt uden fruens indblanding.

Det er vel egentlig ikke for meget forlangt ?

Hvad kan man forestille sig af fejl scenarios, der kræver husbonds tilstedeværelse ?

Provider X går ned ? Næh, * router blot via en anden provider - og fruen opdager intet.

Internet går ned ? Næh, * router blot via andet bæremedie (GSM, ISDN)

* går ned (har vi til gode) men kunne vel ske ? Hum, der var watchdog på, så skidtet restartede sig selv.

Strømsvigt ? Næh, der var Power backup (UPS), så fruen bawler bare vidre i stearinlysets skær.

HardWare fejl på * dimsen ? Næh, ATA'en laver fall back til en backup linie, når den ikke har kunnet register i X antal tidsenheder.

Flammerne står ud af ATA'en ? Well, fruen griber efter mobilos og bawler løs medens huset brænder ned om ørene på hende ... i stedet for at gribe efter ildslukkeren ... Shock(

Linien til "lykkenummeret" går ned - så nu kan folk ikke ringe ind ? Nåh, så prøver de vel på det alternative nummer (fx hos anden VoIP eller GSM provider) og kommer igennem ...

Er der i øvrigt nogen der har styr på hvor tit en (fx TDC) "fastnettelefon" fejler - jeg har da igennem tiderne oplevet det flere gange og også fejlmeldt skidtet på den konto (via mobilos, naturligvis) - nogle gange med nedtid på flere dage ... uden at jeg af den grund har fået tæsk af fruen.

BTW: Larsson, vi behøver ikke blive enig - faktisk ville det være kedelig med al den enighed der har en tendens til at gå i selvsving - men tråden her er jo Hermans ... så det er Herman der skal blive enig med sig selv om hvad der betyder noget for det valg han sidder på spring for at foretage ;-)

Mht. svigermor så router * hendes kald (frit efter valg) enten til 3-klang eller direkte til fruens telefon :-)

Vi havde (og har fortsat) et analogt EriFox anlæg og jeg var efterhånden blevet noget irriteret over at være "telefonomstilling" for resten af familien, ligesom der også var andre mangler ved dimsen ... så derfor gik overvejelserne i sin tid på at anskaffe en ISDN PBX der kunne løse opgaverne, men jeg blev så heldigvis rullet ind i det hersens VoIP sjow og derfra til Asterisk - hvilket lige var det JEG skulle bruge :-)

Men er man kun sig selv uden interesse for teknikken og udelukkende ringer 1 X i kvartalet til Fætter Brian er sådan en løsning formodentlig ren overkill - og en mobilos taletidsløsning hos fx TDC kunne nemt vise sig at være den billigste løsning.

pefu

Jump to Forum:
Login
Username

Password

Not a member yet?
Click here to register.

Forgotten your password?
Request a new one here.
Nyhedsbrev
Modtag ugens indlæg fra Voipsnak hver mandag.
Member Poll
Kunne du finde på at ringe ud via din Gmail?

Yes sir
Yes sir
60% [3 Votes]

Kun hvis je kan konfigurere min adapter med det
Kun hvis je kan konfigurere min adapter med det
40% [2 Votes]

Hell no
Hell no
0% [0 Votes]

Ahh, hva´for en fisk?!?
Ahh, hva´for en fisk?!?
0% [0 Votes]